Categories

Croatia partea 1: Impresii si primele poze

Categoria: Jurnal de calatorie | Saturday, 10 September 2011

Croatia Linistea din ultima vreme de pe blog se datoreaza faptului ca am fost plecat doua saptamani in concediu iar restul perioadei am petrecut-o in depresia post-concediu :)

Destinatia aleasa anul acesta a fost Croatia, o tara despre care nu stiam mare lucru dar despre care auzisem numai lucruri de bine. Alegerea a fost una excelenta pentru ca am petrecut unul dintre cele mai frumoase concedii, in care am alternat marea din Brela cu muntele de la Plitvice. Croatia are peisaje si o mare superbe si trebuie sa o vizitati, mai ales ca este destul de aproape de noi.

Drumul

• Varianta de drum aleasa a fost Craiova – Drobeta-Turnu Severin – Pozarevac – Belgrad – Zagreb – Brela. Distanta este de 1230 km din care aproximativ 850 sunt pe autostrada. Mai exista doua variante acceptabile prin Bosnia sau Muntenegru insa acestea, chiar daca sunt mai scurte cu aproximativ 300 de kilometri, pot fi mai lungi si obositoare pentru ca se merge foarte mult prin munti.
  • Poate fi facut dintr-o singura bucata, preferabil cu doi soferi, insa noi am ales sa dormim o noapte pe drum.
  • La vami nu am avut nici o problema deosebita. Am prins aglomeratie la intrarea in Croatia si am stat 40 de minute iar la intoarcere, la iesirea din Serbia, incepea schimbul de tura si nu au lucrat o ora. Desi am auzit ca se poate trece si cu buletinul, am preferat pasaportul pentru a fi siguri ca nu vor fi discutii iar singura intrebare pe care am primit-o a fost unde mergem in concediu.
  • Calitatea drumurilor in Serbia este la fel ca in Romania. Pana in apropierea Belgradului se merge pe drum national, ca pe la noi, adica cu gropi si deniverari pe alocuri. Apoi se intra pe o autostrada cu doua benzi pe sens, in genul A1 de la noi. Pe centura Belgradului se lucreaza si e mai bine sa o evitati pentru a nu pierde mult timp in aglomeratie. Viteza maxima este 90 de km/h pe drumurile nationale si 120 pe autostrada, cu o multime de alte restrictii de 60-70 in anumite portiuni, iar sarbii chiar le respecta.
  • In Croatia se schimba lucrurile, drumurile sunt foarte bune iar restrictiile (100 pe DN si 130 pe autostrada) devin relative. Autostrada are doua benzi pe sens si tine de la intrare pana aproape de Dubrovnik si de cele mai multe ori, in special dupa Zagreb, s-a mers cu 140 pe prima banda.
  • Autostrazile se platesc in ambele tari iar suma de plata ajunge la aproximativ 90 de euro dus-intors. Plata se poate face cu cardul sau cash, in moneda locala si euro. Eu recomand cardul pentru ca este cel mai rapid.

La mare

• Chiar daca la terasele si restaurantele din zonele turistice sau in benzinarii se accepta plata in euro, sfatul meu este sa folositi cardul (unde se poate) sau kuna (moneda locala). Conversia la euro o face fiecare vanzator dupa cum are chef si s-ar putea sa aveti surprize. Ca exemplu, o sticla de apa la jumatate m-a costat la acelasi magazin, la interval de o ora, 1,4 si 1,5 euro. Diferenta nu e mare insa poate creste o data cu suma de plata.
    In plus, nici un supermarket nu accepta euro.
  • La casa de schimb, cursul era 1 euro = 7,32 kuna. Mare atentie aici deorece unele case valutare, in special cele care ofera un curs mai bun, au comision la schimb si in final puteti iesi in pierdere.
  • Am ales sa stam la pensiunea AnRi, situata la 5-6 minute de plaja. Este foarte curata, moderna iar gazda este foarte de treaba. Are dezavantajul pantei de aprox 50 m din fata care e cam obositoare si mareste drumul de intoarcere la 10 min.
  • Brela este o statiune sigura si nu am avut nici o problema in a lasa lucrurile nesupravegheate pe plaja. Turistii chiar isi lasau de seara cearsafurile sau saltelele pe plaja pentru a prinde un loc bun a doua zi. Este totodata si o statiune linistita, nu exista cluburi sau discoteci, iar cam toate terasele se inchid pe la 11-12 noaptea. Daca vreti agitatie puteti merge in statiunea vecina, Baska Voda, la 1,5 kilometri.
  • Plajele sunt cu pietre, mai mari sau mai mici in functie de locatie. Puteti alege sa inchiriati sezlonguri si umbrela de pe plaja, insa preturile mi s-au parut cam mari: 25 kune/sezlong si 25 kune pentru umbrela. Recomandarea mea este sa va luati un izopren sau o saltea pentru a sta confortabil la umbra unuia din copacii care se gasesc din belsug pe plajele din statiune.
  • Daca vi se pare ca plajele din statiune sunt prea aglomerate, puteti gasi altele mai libere, cu cateva persoane, la 5 minute de mers cu masina spre Split.
  • Apa este albastra, foarte limpede, curata si se adanceste repede. Se poate face snorkeling insa in afara de 2-3 tipuri de pesti nu prea e mare lucru de vazut.
  • Croatii stiu engleza la nivel de baza, te poti descurca fara problema, insa germana este cea mai vorbita limba. Cei mai multi turisti, judecand dupa numarul de masini sunt nemtii, austriecii si slovacii.
  • Cateva exemple de preturi la terase: mixt-grill 80 kune, calamari 60, dorada 85, pizza 45, paste 45, apa la jumatate este 12 kune, berea la draught intre 16 si 18, iar un suc costa cam 15 kune. O masa de 2 persoane plus o apa si o bere ajunge cam la aproximativ 130-200 kn in functie de comanda. Surprinzator, pestele este scump cu toate ca e la el acasa :) Terasele care ne-au placut cel mai mult au fost Palma si Arca.
  • Desi exista supermarketuri si in Brela, daca vreti sa faceti cumparaturi cel mai indicat este sa mergeti in Makarska, la 15 kilometri, unde preturile sunt mai mici iar gama de produse este mai bogata.

vs Grecia

• Am facut comparatie cu Thassos, fiind singurul loc din Grecia unde am ajuns.
  • Peisajele sunt superbe in ambele locatii, cu munte care se revarsa in mare.
  • Preturile mi s-au parut putin mai mari decat acum doi ani in Grecia. Poate intre timp au mai crescut si acolo :)
  • Distanta pana in Croatia este mai mare, insa aici este si un avantaj prin faptul ca sunt putini romani. Am vazut maxim 5-6 masini de Romania si am auzit o singura data romana pe strada.
  • Snorkeling-ul este mult mai impresionant in Grecia, aici avand mult mai multe de vazut sub apa decat in Croatia

Mai jos sunt cateva poze de la mare. Despre locurile pe care le-am mai vizitat (Dubrovnik, Split, Trogir si Plitvice) vorbim intr-un articol viitor :D Enjoy!

Pensiunea AnRi – anri-brela.com
Cazare Brela

Panta pe care trebuia sa o urcam de fiecare data cand ne intorceam de la plaja. Din pacate, poza nu ii face cinste :)

Mi-a placut faptul ca la intrarea in terase si in meniuri existau poze cu majoritatea felurilor de mancare.
Brela

Palma, restaurantul cu cea mai buna mancare din Brela:

Simbolul statiunii. Noi l-am supranumit Bolovanul cu copac :)